PERMATA DUNIA.

haiwan yang paling susah untuk dijumpai

haiwan-haiwan ini berada di tempat-tempat tersembunyi seperti dilaut atau gua yang sangat dalam. haiwan-haiwan berikut ini mungkin bukan yang paling indah, tetapi ianya adalah jenis haiwan yang paling susah dijumpai di bumi.


Jenis Kijang ini sedikit sekali ditemui di kawasan gurun Sahara. ianya kelihatan seperti banyak spesies kijang lain, namun setelah pemeriksaan lebih lanjut ianya sebenarnya sangat berbeza. Spesies ini memiliki gigi persegi seperti sapi.tanduk pada spesies ini sangat panjang dan melengkung, sehingga ianya dipanggil "Kijang Tanduk Sekrup".
 Kelawar Bumblebee dapat dijumpai di kawasan gua-gua batu kapur, Tenggara Thailand dan Burma. Bumblebee dewasa panjangnya hanya satu inci dari kepala ke ekor. Kelawar ini hidup dengan memiliki bentuk lain yang membezakannya dengan kelawar biasa,iatu muncongnya yang menyerupai muncong babi.

Dugong adalah haiwan laut besar yang sangat menyerupai Manatee. Sementara makhluk-makhluk sejenis yang berada dalam keluarga yang sama disebut Sirenia, mereka berbeza dari Manatee.
Dugong dapat ditemui di perairan utara Australia dan di wilayah Indio-Pasifik. Mamalia ini memiliki bentuk d warna kelabu panjang

Ekor haiwan ini serupa dengan ekor ikan lumba-lumba. Juga, haiwan ini memiliki mulut yang keluar di samping dan berada dalam posisi yang lebih berbalik ke bawah, sehingga mudah untuk memakan rumput di kehidupan vegetatif dasar laut.

Ichthyophis Kohtaoensis adalah haiwan yang hampir pupus.hanya terdapat di Kamboja, Laos dan Thailand.haiwan ini memiliki tubuh seperti ular panjang dengan ekor runcing.
ianya memiliki badan berwarna kelabu gelap dengan perut kuning. Salah satu sebab yang menyebabkan haiwan ini unik adalah fakta bahawa ia memiliki dua otot yang mengawal rahang

 Kakapo adalah satu-satunya burung kakaktua yang tidak boleh terbang di planet ini. Sedangkan sepupu mereka melakukan perjalanan melalui udara, spesies ini memilih untuk berjalan kaki atau naik dari satu tempat ke tempat lainnya.
Burung ini dapat dijumpai di Selandia Baru dan sering disebut sebagai burung beo hantu. Makhluk ini mendapat julukan dari bentuk cakram bulu di sekitar mata. Burung beo ini juga diketegorikan sebagai burung beo terbesar dengan berat mencapai 8 kg.

 Olm adalah amfibi yang berasal dari Eropah, terutamanya di Italia. Makhluk ini memiliki tubuh panjang berwarna putih, dengan empat kaki kecil. Sekilas pandang serupa dengan ular kecil.
ianya menghabiskan hidupnya di gua-gua bawah tanah. Makhluk ini mempunyai mata yang tidak berkembang dan benar-benar buta. Walaupun Olm tidak dapat melihat bukan bermaksud tak berdaya. Olm mengimbangi kekurangan penglihatan dengan pendengaran yang luar biasa dan deria bau yang sangat tajam.

Saola merupakan mamalia yang paling jarang dijumpai di Bumi. haiwan hanya terdapat di Vietnam dan Laos. Haiwan ini memiliki ketinggian sekitar 3 meter. sekali imbas ianya serupa dengan kambing.
Mamalia ini memiliki ekor kecil dan telinga panjang. Namun, haiwan ini memiliki pola yang sangat berbeza dengan kambing. Ia memiliki bintik-bintik putih dan garis-garis pada wajahnya.

Monito Del Monte adalah istilah Sepanyol untuk "monyet kecil". Tapi nama ini menipu. Monito Del Monte sebenarnya adalah marsupial yang hidup di Chili dan Argentina.
Spesies mamalia ini dianggap pupus lebih dari 11 juta tahun yang lalu. Namun, penjelajah modern menemukan makhluk ini di era modern.

Solendon adalah mamalia kecil yang berasal dari Kuba dan Hispanola. rupanya seperti tikus, ia memiliki moncong panjang dan ekor bersisik. Namun, Solenodon memiliki moncong yang fleksibel.
Ciri khas lain dari haiwan ini adalah bahawa haiwan ini sangat beracun. Solenodon adalah satu-satunya mamalia yang dapat menyuntikkan mangsanya dengan bisa racun ular. Jadi yang terbaik adalah elakkan diri Anda menemui makhluk ini, kerana ianya akan jatuh lalu menggigit di atas topi Anda.

2 comments:

  1. upload larh banyak-banyak info tentang hidupan laut...

    ReplyDelete
  2. ade x pic yang lebih pelik dan unik...best r..!!!

    ReplyDelete

sponser by

sponser by
online shopping center

TABUNG PERMATA

get your domain&hosting

Total Pageviews

Blog Archive

Popular Posts

Contact Us

Name

Email *

Message *