PERMATA DUNIA.

ramai janda dan duda muda di perlis!!

KANGAR – Sebanyak 450 kes penceraian telah direkodkan di Perlis sepanjang sepuluh bulan pertama tahun ini.

Pengerusi Jawatankuasa Agama Islam, Jawatankuasa Hadhari dan Pembangunan As-Sunnah Negeri, Jafperi Othman berkata, lebih merisaukan kebanyakan kes berkenaan melibatkan pasangan yang usia perkahwinannya di bawah sepuluh tahun.

Menurutnya, kelompok umur yang paling banyak dalam kes penceraian iaitu di bawah 40 tahun.
Katanya, tujuh punca utama menyebabkan berlaku penceraian telah dikenalpasti pihaknya.

“Antaranya, kurang pengetahuan ilmu agama dan rumah tangga, perkahwinan pada usia muda dan suami mengabaikan tanggungjawab.

“Selain itu, campur tangan pihak ketiga, suami berpoligami, masalah komunikasi dan ekonomi juga menjadi faktor,” katanya ketika menjawab soalan Mat Hassan (BN-Kuala Perlis) pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perlis ke-12 di sini semalam.

Menurut Jafperi, bilangan kes penceraian yang berlaku pada tahun lalu iaitu sebanyak 522 kes dengan kaum Melayu adalah yang paling banyak.

Bagi menangani kes penceraian daripada terus meningkat, pihaknya bersama Jabatan Agama Islam Negeri serta agensi lain sentiasa melakukan pelbagai program.

“Contoh program berkaitan kekeluargaan yang tetap dan berjadual, kelas pengajian agama, seminar, ceramah umum dan banyak lagi,” ujarnya.

sumber

sponser by

sponser by
online shopping center

TABUNG PERMATA

get your domain&hosting

Total Pageviews

Blog Archive

Popular Posts

Contact Us

Name

Email *

Message *