PERMATA DUNIA.

maal hijrah..1433 masihi


Konsep hijrah perlu dipraktikkan.

Maal Hijrah, yang juga atau Awal Muharram , ialah satu tarikh yang penting untuk penganut beragama Islam/Muslim yang bukan sahaja untuk kita memperingati hijrah (penghijrahan) Nabi Muhammad dari Mekah kepada Madinah tetapi juga memantulkan (mempraktikkan) perbuatan-perbuatan yang telah mereka lakukan.
Hijrah yang berlaku tahun-tahun yang lepas, dan sekarang 1433 masihi, masih berkaitan dalam intipatinya hari ini yang melampaui batas penghijrahan fizikal, penghijrahan daripada kejahilan untuk englightment melalui Al Quran. Setiap tahun Maal Hijrah disambut dengan mengimbau penghijrahan bersejarah yang juga asas Islam.

INTIPATI HIJRAH.

Menurut Institut kefahaman Islam Malaysia (Ikim) Pengarah General Datuk Nik Mustapha Nik Hassan, Hijrah lebih daripada penghijrahan fizikal dari Mekah kepada Madinah.
    “Hijrah Nabi Muhammad dari Mekah kepada Medina bukan sahaja satu perubahan tempat tetapi satu perubahan dalam sistem itu dan nilai-nilai sebuah masyarakat berdasarkan ajaran-ajaran Al Quran menekankan itu kepada kebenaran, keadilan dan belas kasihan.”
    “Jadi makna Hijrah ialah semua melingkungi. Malangnya, pandangan masyarakat hari ini kita Hijrah benar-benar pada konteks penghijrahan fizikal yang tidak memberi gambar sebenar peristiwa kebetulan ini, beliau menjelaskan.
Dia berharap itu Muslim itu akan menyaksikan Hijrah melebihi penghijrahan fizikal dan inap dalam ke dalam pengajaran-pengajaran bahawa mereka boleh belajar dari Hijrah Nabi Muhammad.

TABIAT-TABIAT BAIK HIJRAH

Nabi Muhammad membantu wujudkan satu masyarakat amat bertamadun berlabuh pada iktikad (kepercayaan) dan syahadah (akuan) kepercayaan dan Allah Maha Besar.
Nabi Muhammad mahu supaya mewujudkan satu benteng baru untuk Islam dan menstruktur semula masyarakat dalam Medina ke dalam satu masyarakat amat bertamadun berdasarkan Al-Quran.
Berdasarkan wahyu dalam surah Al-Anbiya:107 yang benar-benar bererti “Kami telah menghantar anda daripada belas kasihan daripada kami ke arah seluruh dunia,” Nabi Muhammad mengambil peranan sebagai pesuruh Allah dalam penubuhan satu pentadbiran Islam melalui Medina Charter.
    “Kepandaian dan kemahiran Nabi Muhammad semasa Hijrah patut diikut jejak. Jalan Keputaraan Nabi Muhammad memenangi balik Mekah melalui Hudaibiah Treaty tanpa akan berperang. Jalan Prophet bersatu-padu orang ramai dengan bertanya mereka mencari kebenaran, keadilan dan belas kasihan melalui Al-Quran.

HIJRAH Dalam Konteks Hari Hadiah

Pengajaran-pengajaran akan dipelajari oleh umat Islam hari ini ialah bagaimana Nabi Muhammad kepintaran menubuhkan kepercayaan dalam masyarakat kemudian.
Kebaikan yang lain akan bagaimana Nabi Muhammad merancang undang-undangnya memperkuat Islam dan Muslim di Madinah. Satu daripada contoh-contoh yang baik adalah dia berpusing masjid Nabawi ke dalam satu tempat ibadat dan jemaah untuk Muslim.
Masjid ketika zaman Nabi Muhammad ialah di tengah-tengah untuk aktiviti-aktiviti manusia dalam hal-hal berkaitan kepada dunia ini dan alam baqa, tidak seperti di Malaysia hari ini di mana aktiviti masjid dibataskan kepada hal-ehwal agama sahaja. Itupun ada orang mempertikaikan, dengan orang bukan islam masuk, katanya mem
Dia juga menyeru Muslim meresapkan Al-Quran dalam mereka.
    “Ibu bapa perlu mengambil kesempatan daripada peluang ini untuk ditekankan tentang ajaran-ajaran Al-Quran kebenaran peguambela itu, keadilan dan belas kasihan. Ini ialah semangat yang kita perlu memahami dalam kehidupan kita.
Sama pergi kepada sebuah organisasi, setiap pemimpin mesti kerja menanam tiga unsur-unsur ini dalam melaksanakan nilai-nilai universal Islam.
Dia menegaskan intipati Hijrah bukan sahaja meminta perubahan dalam diri sendiri untuk lebih baik, tetapi juga mencontohi cara-cara bagaimana Nabi Muhammad merancang dan ditadbir suatu sistem berdasarkan wahyu untuk manusia.

Cabaran hijrah dunia globalisasi hari ini.

Memang diakui, cabaran yang berlaku hari ini, betul-betul menguji iman kita. Umat diakhir zaman ini, bukan mudah untuk menghadapi semua ini. Ada kalanya kita semua alpa dan dan sering kali lalai dengan urusan duniawi dan juga terleka dengan dunia hiburan semata-mata.
Mungkinkah kerana sesetengah daripada kita semua hidup di tengah bandar?? itu bukan persoalannya. Namun begitu, umat Islam tidak perlu pasif kerana Allah menjanjikan Islam tetap unggul. Rasulullah menegaskan, akan tetap ada sekumpulan daripada umat Islam yang terus mempertahankan kebenaran daripada gugatan musuh.
Kejahilan ummah itu sendiri.
Namun ia tidak semudah yang diungkapkan kerana terlalu banyak cabaran dan halangan yang terpaksa dihadapi.sekarang ini ramai penulis dan pemikir Islam sudah banyak menulis mengenai cabaran yang dihadapi umat Islam. Kita tengok contoh, Abdul Kadir Awdah, seorang pakar undang-undang Mesir yang gugur syahid di tali gantung pada zaman Jamal Abdel Nasir, pernah mengungkapkan antara cabaran ummah ialah kejahilan ummah itu sendiri dan kelesuan ulama.

Krisis dalaman yang tak sudah-sudah.
Umat Islam pada hari ini, katanya, terhimpit dengan pelbagai cabaran semasa. Krisis ‘dalaman’ di antara umat kerana perselisihan pentafsiran tentang agama, isu remeh temeh perbezaan mazhab fiqah, isu ijtihad dan cabang syariah, politik partisan dan pelbagai hal lain yang sepatutnya sudah lama diselesaikan, sering kali menjadikan umat ini berpecah belah dan tidak mendapat kata sepakat dalam membangun agama dan umatnya sendiri. Itulah yang berlaku hari ini dan aku jangkakan ia akan menjadi parah dan semakin parah jika tidak dibendung.
Prof. Dr. Ismail juga menyatakan bahawa umat Islam sendiri haruslah bersedia untuk berubah. Sekiranya pendidikan merupakan satu agen perubahan penting yang seharusnya digunakan untuk mengubah pemikiran dan sikap serta keterampilan umat ini, maka kajian yang mendalam haruslah dimulakan dalam menyemak semula sistem pendidikan dalam negara Islam.
Pendidikan Islam kini bukan hanya sinonim dengan tahfiz, fardu ain, ibadat formal dan pengajian Islam sahaja. Hanya melalui pendidikan Islam yang lebih iltizam dengan falsafah dan konsep ilmu, serta lebih terbuka kepada cabaran-cabaran global dan moden, barulah negara akan dapat mengeluarkan para intelek Islam yang mampu berfikir dan berusaha untuk membangunkan negara dan bangsa yang berperadaban di jalannya yang betul.

Kesimpulan.

Apa yang berlaku hari ini, kita harus berusaha untuk berhijrah tidak kira apa bentuk hijrah. Biarpun kecil hijrah itu, yang penting ialah niat asalnya. Kita perlu menoleh ke belakang untuk mengambil iktibar dan pengajaran daripada generasi lalu dan melihat ke hadapan dengan perancangan teratur bagi membolehkan umat Islam terus melangkah dengan yakin dan bertawakal kepada Allah.
Imam Malik r.a. berkata: “Tidak akan baik golongan yang terakhir daripada umat ini kecuali dengan apa yang sudah baik umatnya yang terdahulu.” Biarpun kita tahu, kita dilihat sudah ditindas, dipersendakan oleh agama lain, tapi ia sebenarnya disebabkan kita sendiri yang sudah berpuak-puak, mempunyai matlamat/agenda tersendiri dan berpecah menjadikan kita tidak kuat. Renung-renungkan dan salam maal hijrah semua.

sponser by

sponser by
online shopping center

TABUNG PERMATA

get your domain&hosting

Total Pageviews

Blog Archive

Popular Posts

Contact Us

Name

Email *

Message *