PERMATA DUNIA.

Kanak-kanak derita empat penyakit


PADANG TERAP – Usianya baru 12 tahun namun pelbagai penyakit terpaksa ditanggung sehingga menggagalkannya untuk menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) baru-baru ini.
Itulah nasib Nurul Najwa Mohd. Said kerana dia bukan sahaja disahkan menghidap penyakit Systemic Lupus Erythematosus (SLE) malah bengkak hati, menghidap darah tinggi serta mengalami masalah buah pinggang.
Meskipun menderita, anak bongsu itu sentiasa berharap dia akan dapat dibenarkan menduduki UPSR tahun depan jika kesihatannya mengizinkan.
“Saya mahu ambil UPSR kerana saya bercita-cita mahu menjadi doktor. Saya selalu ulang kaji pelajaran walaupun sakit,’’ katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Keda, Bukit Ular di sini semalam.
Bagi ibu Najwa, Rabayah Awang Kechik, 43, dia amat sedih dengan pelbagai penyakit yang terpaksa ditanggung oleh anak bongsunya itu apatah lagi dia kerap pengsan.
Menurutnya, penyakit tersebut mula menyerang anaknya pada pertengahan tahun lalu dan menjadi semakin teruk baru-baru ini sehingga menyebabkan dia gagal menduduki UPSR.
“Akibat daripada penyakitnya itu, Wawa (Nurul Najwa) kerap pengsan dan perlu mendapatkan rawatan berkala di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di Alor Setar dua minggu sekali,” katanya.

sponser by

sponser by
online shopping center

TABUNG PERMATA

get your domain&hosting

Total Pageviews

Blog Archive

Popular Posts

Contact Us

Name

Email *

Message *